Waarom automatiseren?

Bedrijven dienen hun huishoudboekje op orde te hebben om de stijgende concurrentie het hoofd te bieden. De prijzen staan steeds meer onder druk dus is een verlaging van de kosten een must. Systematische verwerking van bedrijfsgegevens kan daar een significante bijdrage toe leveren.

 

 

Efficiëncy verhogen Praktijkvoorbeelden>>

Faalkosten reduceren

Praktijkvoorbeelden>>

 

 

 

* Namen en gegevens in de voorbeelden zijn volkomen fictief

  • Produktiebedrijf
  • Bouw
  • Dienstverlening

Matrijzenfabriek "Het Matrijsje"* produceert matrijzen op klantaanvraag. De jaaromzet bedraagt 2.5 mln Euro. Het matrijsontwerp is gedurende het produktieproces nogal aan wijzigingen onderhevig. Dit vereist de nodige flexibiliteit van de 20 produktiemedewerkers en 10 indirecte personeelsleden en de bedrijfsprocessen.

Acquisitie verbeteren

€ 25.000,-/jaar

De verkoper van "Het Matrijsje" heeft het er maar druk mee. Hij brengt op jaarbasis 500 offertes uit. Hij raakt af en toe het overzicht kwijt met als gevolg dat een aantal offertes niet goed worden opgevolgd en dus aantal potentiele opdrachten niet worden binnengehaald. Met de juiste ondersteuning van =MAX= had dat voorkomen kunnen worden.

Berekeningsvoorbeeld    
Jaaromzet 2.500.000 Euro/jaar
Aantal opdrachten 200 opdrachten/jaar
Gem. opdrachtgrootte 12.500 Euro/opdracht
Aantal offertes 950 offertes/jaar
Scoringspercentage offertes 21% offertes > opdracht
Aantal gemiste offertes 10 offertes/jaar
Aantal gemiste opdrachten 2 opdrachten/jaar
Gemiste omzet 25.000 Euro/jaar
Produkteisen centraal vastleggen

€ 35.000,-/jaar

De verkoper van "Het Matrijsje" heeft een matrijs verkocht waarbij de aanspuiting aan de linker kant zit. De werkvoorbereider neemt deze en andere produkteisen over in zijn eigen Excel-programma. Vervolgens gaat de tekenaar aan de slag op basis van de gegevens die in het Excel-programma staan. Terwijl de tekenaar aan het werk is krijgt de verkoper een telefoontje van de klant. Hij wil graag de aanspuiting aan de andere zijde hebben. De verkoper heeft haast en krabbelt vlug deze wijziging op een memo blaadje en plakt het op het beeldscherm van de werkvoorbereider. Het laat zich al raden. Het blaadje valt van het beeldscherm en komt ergens op de vloer te liggen. Twee weken later wordt de matrijs geassembleerd en ter goedkeuring aan de klant aangeboden. Zit de aanspuiting aan de verkeerde kant...

Faalkosten : 35.000,- Euro

Computers in de produktieruimtes

€ 25.000,-/jaar

De 20 produktiemedewerkers van "Het Matrijsje" moeten er van uit kunnen gaan dat ze produceren aan de hand van de laatst actuele informatie. Er wordt door de produktiemedewerkers heel wat op- en neer gelopen om de juiste produktinformatie boven water te krijgen. Mbv =MAX= kan de werkvoorbereider de laatste tekeningen en informatie doorgeven zodat men achter in de produktie zeker is van de actuele stand.

20 x 10min/dag x 200 dagen x 37,50 Euro/uur = 25.000 Euro/jaar

Urenbriefjes Ar@!Hmg

€ 15.000,-/jaar

De directeur van "Het Matrijsje" wil graag elke dag de actuele produktiecijfers kunnen bekijken om de produktie, waar nodig, bij te sturen. Maar telkens loopt hij achter de feiten aan, want de urenbriefjes worden of te laat ingeleverd, of moeten nog door de secretaresse worden ingeklopt, of ze zijn niet volledig ingevuld. Kortom: de produktiestand is niet altijd up-to-date. Met =MAX= kunnen de werknemers hun uren rechtstreeks inboeken. Ze hebben altijd de juiste projecten en bewerkingen bij de hand.

Besparing 15.000,- Euro/jaar